sâmbătă, 22 decembrie 2012

O zi perfectă pentru concert

În toamna fiecărui an, Filarmonica Banatul încântă urechile iubitorilor de muzică bună cu deja celebrul Concert din Peştera de la Româneşti. Beneficiind de la natură de o acustică deosebită, Peştera Româneşti a fost, pentru prima dată, gazda unui concert în anul 1984. Deoarece până acuma n-am avut plăcerea să asist la un astfel de concert, deşi mi-am dorit, am hotârât ca anul acesta să bifez şi eu acest eveniment. Ne-am făcut planuri încă din vară, totul era bine şi frumos însă cînd s-a apropiat toamna, frigul, nu am mai văzut totul chiar aşa în roz. Cum frigul este cel mai mare duşman al meu am început să-mi fac griji, aşa că am atenţionat-o pe prietena mea, Marcela: ''Ai grijă, dacă se termină concertul şi toată lumea pleacă şi vezi că eu nu mă mişc din loc înseamnă că am îngheţat, să nu mă laşi acolo!'' Dar, de ce mi-a fost frică ... am scăpat! 21 octombrie a fost o superbă şi călduroasă zi de toamnă, cu peste 20 de grade, la care s-a mai adăugat şi urcuşul de aproximativ o oră până la peşteră, astfel că atunci când am ajuns la destinaţie aveam exact dispoziţia necesară pentru a asculta concertul.
Situată în apropierea satului Româneşti, Comuna Tomeşti din judeţul Timiş, peştera a fost explorată pe o distanţă de 1.450 metri. Galeriile accesibile turiştilor însumează 340 metri. Intrarea, lată de 9,5 metri şi înaltă de 2  metri, permite soarelui să lumineze calea vizitatorului pe o distanţă de 70 metri. Peste 3.000 de persoane s-au adunat în Galeria principală pentru a urmări evenimentul. Dirijorul Ilarion Ionescu-Galaţi şi violonistul Florin Ionescu-Galaţi, acompaniaţi de orchestra Filarmonicii Banatul din Timişoara, au întreţinut atmosfera extraordinară cu partiturile alese cu grijă. Sub cupola peşterii au răsunat lucrări celebre de Mozart, Dvorak, Sarasate, Ceaikovski, Strauss, precum şi Balada lui Ciprian Porumbescu, răsplătite cu îndelungi aplauze. La final am avut parte de o surpriză din partea orchestrei care a interpretat cu măiestrie Valsul nr. 2 din Suita pentru Orchestra de Jazz nr.2 de Dmitri Șostacovici.
Cei care doresc pot urmări înregistrarea integrală a spectacolului aici.
Deoarece la venire nu am avut timp să admirăm peisajul şi să facem poze, aceste lucruri le-am făcut la plecare. Ne-am lăsat vrăjiţi de frumoasa panoramă, în culorile începutului de toamnă, care ni s-a desfăşurat în faţa ochilor.



Ajunşi în sat am vizitat şi vechea biserică din lemn, care, din păcate, a fost lăsată de izbelişte. Am vizitat-o doar în exterior deoarece era închisă. Biserica din lemn din satul Româneşti datează din secolul al XVII-lea, are hramul Naşterea Sfântului Ioan Botezătorul. Edificiul este ridicat din bârne groase, cioplite din lemn de gorun şi încheiate fără să se folosească cuie. Pereţii sunt acoperiţi cu lipitură de pământ şi var. Pronaosul este scund şi tăvănit. Naosul este acoperit cu o boltă semicirculară. Biserica este acoperită cu şindrilă având în prelungirea acoperişului două polate ce protejează intrările. Turnul de lemn de deasupra pronaosului se termină cu un bulb de inspiraţie barocă şi el placat cu şindrilă.
Biserica este amplasată în cimitirul satului, astfel că, pentru a putea face poze a trebuit să mă strecor printre mărăcini şi am ieşit de acolo plină de scaieţi, dar pozele făcute au meritat efortul.



La doar 1 km de satul Româneşti se află Mănăstirea Izvorul lui Miron şi, pentru că eram în zonă, ne-am hotărât să vizităm şi acest loc. Aici am găsit o oază de linişte şi verdeaţă.





Accesul în zonă se poate face pe drumul dintre Deva şi Lugoj – DN 68A pâna în localitatea Coşava, din Coşava urmându-se şoseaua spre Valea lui Liman până în satul Româneşti. De aici se urmează traseul marcat – cruce galbenă – ce părăseşte satul în dreputul cimitirului şi duce până la peşteră (1 h mers pe jos). Traseul dintre sat şi peşteră este accesibil cu maşina până într-o poiană situată la câteva sute de metri de intrarea în peşteră.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu